Formål med Klassemøde/kontakttime

  • At skabe basis for god trivsel og rummelighed i fællesskaber med et arbejdsmiljø (med ro, rummelighed, hjælpsomhed, tryghed, fordybelse, kvalitet)

  • Godt og hensigtsmæssigt læringsmiljø. Hvor det ikke er en fejlfinderkultur, men tillid til at turde fejle.  

  • Udgangspunkt i Respekt, samarbejde, fællesskab med rettigheder og pligter, ansvar for det gode arbejdsmiljø, tillid, hjælpsomhed, demokratiske processer.

  • Klasseregler, opbygning af gode sunde relationer, fællesskabets værdi for den enkelte og for hele klassen- hele skolen.

At lære eleverne:

  • Refleksion

  • Multivers (give plads for forskellighed)

  • Forståelse af følelser bag handlinger

  • At lytte opmærksomt (non- og verbal kommunikation – at tale sammen på en god måde)

  • At undersøge

  • At forstå

Organisering af klassemøder

Der er afsat en ugentlig lektion sammen med klassens klasselærer. Ind imellem bruges tiden mere ad hoc, hvis der er problematikker, der kræver dette. I udskolingsklasserne deles tiden mellem møde i klassen med klasselærer og møde i kontaktgruppen med gruppelæreren. En gang om året holder hele skolen en trivselsdag, hvor det overordnede emne er knyttet op på samme formål som klassemøder. Se i øvrigt skolens samlede trivselsplan.

Indskolingen

F.eks.:

  • Samle på gode gerninger (Orm)

  • Udarbejde fælles klasseregler

  • Lære om følelser

  • Udarbejde et godt katalog med gode lege klassen kan lide at lege i frikvartererne

  • Dagens elev

  • Spil om klasseregler

  • Taktil rygmassage (Man mobber ikke den man rør ved)

  • Fællesdanse

Mellemtrinnet

  • Tjanser 

  • Konflikter/problemer diskuteres, og der findes løsninger

  • Punkter til elevrådet. Referat fra elevrådsmøder

  • Orientering og evaluering af emneuger

  • Lege lege

  • Venskabsklasser

  • Nye pladser. Indretning af klasseværelset

  • Ture ud af huset

  • Social træning: Sprog, digitale medier, følelser, regler for samvær

  • Pige- og drengemøder

  • Rydde op på skolen: Legetøj, skrald

  • Højtlæsning – fortælling

  • Mind-set arbejde (Positiv tænkning)

Udskolingen

  • Ad hoc-problematikker

  • Orientering

  • Konfliktløsning

  • Trivsel

  • Teambuilding

  • UU-vejledning