Billedkunst

Eleverne undervises i billedkunst 2 timer om ugen i 0., 1. og 2. klasse. Billedkunst indgår også i faget ”helt ud i skoven”. Når de kommer på mellemtrinnet indgår billedkunst i P – fagene som et ”skal” fag. Vi ønsker, at eleverne skal prøve alle fag så her undervises alle i billedkunst i ½ år. I udskolingen bliver P – fag til valgfag og her har eleverne tid til at øve teknikker og fordybe sig i mere selvvalgte emner.

Formål

At børnene lærer at udtrykke sig i billeder gennem skabende processer. De skal kunne arbejde fra ide til et produkt med æstetisk, håndværksmæssig og kommunikativ værdi. For at kunne det, skal de kunne mestre forskellige teknikker og materialer. Tegning – maleri – collage - skulpturelle former, skåret, sammensat og modeleret form. Igennem hele skoleforløbet søger vi, at det skabende billede skal være en del af hverdagen, gennem udstillinger og produkter der bruges i forestillinger, til karneval, høstfest og lignende. Elevernes egne billeder hænger altid på vægge både ude og inde.

I billedkunst ønsker vi at lære børnene materialelære, virkemidler og teknikker der hjælper dem med at udtrykke sig i billeder alene og sammen med andre. En stor del af billedkunst er billedsamtalen, hvor emner som virkemidler, komposition og budskaber vendes og deles med andre. Hvad er et godt billede og hvorfor.

Billedkunst i indskolingen

Når eleverne starter i skolen er tegning for de fleste elever en del af deres skiftsprog – de fortæller gennem tegninger. Derfor ønsker vi særligt i de yngste klasser at lave undervisning, der ligger tæt på elevernes hverdag: familien – huset – bilen – selvportrætter, men også mere abstrakte emner som drømme og de overnaturlige væsner, der findes i fantasiens, billedkunsten, naturens og litteraturens verden. Vi ønsker, at billedkunsten skal kunne knytte sig til elevernes legeaktiviteter og deres øvrige undervisning. F.eks gennem arbejde med reklamer, hvis de har om butikker i matematik og lign.

Billedkunst på mellemtrinnet

På dette trin søger vi i mere udpræget grad at knytte elevernes egne billeder til kunstens og mediernes billeder. Lure de store kunstnere af og se, om vi kan inspireres og stjæle ideer fra deres billeder til egen billedproduktion.

Det samfundsmæssige og kulturelle indhold

Undervisningen i billedkunst skal gøre eleverne i stand til at:

  • kunne lave egne billeder, og skulpturer

  • kunne reflektere over kunsten og kulturens billeder med hensyn til teknik og komposition og udtryk

  • kunne arbejde fra idé til proces til færdigt resultat

  • kunne løse den kreative del i projektopgaverne i de store klasser

  • kunne vælge teknik efter, hvilket udtryk der ønskes​

På Ringsted Ny Friskole prioriterer vi idéfasen og produktet meget højt. Vi tilstræber, at eleverne laver produkter, de holder af, og som har en funktion enten på skolen eller derhjemme.